Nutriționista Marcela Badia, despre detoxifierea organismului într-un mod sănătos

26 ianuarie 2016 Nutriție
 
 

Detoxifierea presupune, în mare, eliminarea rezidurilor din organism. Este metoda care ajută corpul să elimine în mod accelerat diverse substanțe toxice, produse în corp sau provenite din alimente sau din mediu. Detoxifierea este importantă pentru buna funcţionare a organismului, pentru menţinerea stării optime de sănătate și frumusețe.

home_detox

Medicul nutriţionist Marcela Badia explică ce presupune o cură de detoxifiere, când și cum se face, de câte ori, cine are nevoie de detoxifiere și ne vorbește și despre greşelile şi excesele pe care trebuie să le evităm dacă facem o curăţare a organismului.

Marcela Badia

Marcela Badia, medic nutriționist

Când avem nevoie de detoxifiere

Organismul nostru ne dă singur semnalul când trebuie să facem o cură de detoxifiere. Primul semnal și cel mai important este constipația, atunci când organismul ne spune că ceva nu e bine. Detoxifierea se face pentru tractul gastro-intestinal și odată cu el se curăță mai multe organe, precum ficatul, pancreasul, splina.

Un alt semnal care ne avertizează că se impune o detoxifiere sunt durerile de cap dese, persistente, apariția pe piele a alergiilor, căderea părului etc.

Când se face o cură de detoxifiere

Detoxifierea poate să fie făcută de 2-3 ori pe an, de preferinţă la trecerea de la sezonul cald la cel rece şi invers. Mai este recomandată după perioade de încărcătură alimentară, în special după sărbători sau când există semne de supraîncărcare cu toxine.

Cât durează o cură de detoxifiere

Perioada otpimă pentru o cură de detoxifiere este în jur de 7-14 zile. Persoanele care mănâncă sută la sută sănătos, care permanent au grijă de alimentația lor, care au exculs alimentele cu aditivi, coloranți, nu au nevoie de detox.

Dar cei care mai gustă și din alte mâncăruri, pot opta pentru 2 variante de detoxifiere:

Cura de 7-14 zile – o metodă care împiedică adăugarea unor toxine noi şi acordă organismului timp să le elimine pe cele formate.

Detoxifierea făcută o dată pe săptămână, într-o singură zi, prin eliminarea conţinutului intestinal sau ingestia de legume, fructe, cereale (hrișcă verde), substanţe cu proprietăţi de absorbţie şi neutralizare a toxinelor. O zi în care se consumă doar un singur aliment din cele menționate mai sus – o legumă sau un fruct care vă place cel mai mult sau doar apă. Sunt excluse lactatele.

În toate cazurile se va bea multă apă, ingestia apei fiind un mecanism antitoxic.

Este important de știut că detoxfiierea nu este o cură de slăbire. În perioada de detoxifiere se mânâncă, dar se mânâncă corect. Iar la pachet poate să vină și o slăbire de 1-2 kilograme, mai ales la zona taliei.

Persoanele care nu au ținut până acum nicio cură de detoxifiere pot începe cu o cură de 3-4 zile, de câteva ori pe an.

Ce consumăm în prima zi de detoxifiere?

În primul rând trebuie să facem curat în frigider, să scoatem tot de ce nu avem nevoie și să cumpărăm produse de care vom avea nevoie în această perioadă: legume care conțin multă fibră, cele verzi, în special (varză, broccoli, spanac, lintea verde, fasolea verde, fructe, în afară de banane. Se permite doar câte o banană la fiecare două zile, dar perfect ar fi să o excludem. Un alt fruct care ar trebui de evitat este avocado, pentru că el conține grăsimi care ne îngreunează digestia).

Mai putem folosi semințele, începand de la cele de in, întregi sau zdrobite, chia, quinoa, bogate în proteine vegetale și fibre.

Ideal ar fi să folosim în aceste zile suplimente naturiste pentru detoxifierea organismului, în general, care asigură necesarul zilnic de proteine, vitamine, minerale, fibre . Se recomandă și utilizarea de suplimente pe bază de alge cu clorofilă (de exemplu spirulina sau chlorela) care au atât un rol nutritive, cât și de legare a toxinelor din intestin, grăbind eliminarea lor din organism. Suplimentele alimentare trebuie utilizate pe tot parcursul curei de detoxifiere. Se consumă cu 20 de minute înainte de fiecare masă. Toate aceste produse pot fi găsite la Casa Bio.

Ce bem în perioada de detoxifiere?

Apa este cea mai indicată. Pe perioada de detoxifiere se poate bea până la 3 litri de apă pe zi, adică 6-8 pahare de apă zilnic. Este foarte bine să bem apă din sticlă și să o evităm pe cea care se păstrează în plastic.

Putem opta și pentru ceai de plante – tei, romaniță, roibuș, fenicul. Ceaiul de mentă este unicul ceai din plante care se exclude.

Ceaiul verde și negru îl excludem, pentru că el conține cofeină. De asemenea, și cafeaua este exclusă, pentru că reține apa în organism.

Atenție și la modul în care preparați ceaiul. Temperatura apei trebuie să fie de 50-70 de grade Celsius, pentru că astfel se păstrează toate prorietățile din plante.

Ceaiul poate fi îndulcit cu sirop de agave sau cu puțină miere.

Cum gătim mâncarea?

Gătirea alimentelor se face doar la abur sau prin fierbere, dar perfect ar fi să mâncăm alimentele în stare crudă.

Meniul zilei. Cu ce începem?

La micul dejun putem pregăti o budincă din lapte vegetal sau sucul dintr-un fruct care ne place, la care să adăugăm 2 linguri de semnințe de chia. Îl punem de cu seară la frigider și dimineața îl garnisim cu bucăți din fructul preferat și obținem, astfel, o budincă sănătoasă.

La amiază putem opta pentru o salată de fructe și seara o supă de legume.

Este foarte bine ca între mese să savurăm câte o gustare din fructe sau sucuri fresh.

De reținut! În general, stomacul este pregătit să primească în jur de 2-3 alimente, care trebuiesc combinate corect.

În detoxifiere se recomandă să mâncăm de 3-4 ori pe zi. Nu ținem foame pentru că, altfel, în trei-patru zile vom simți o epuizare completă, oboseală, senzație de disconfrot psihologic și vom fi tentați să renunțăm.

Este important de știut că introducerea în alimentație a mâncărurilor organice este esențială pentru toți cei care optează pentru cure dedetoxifiere a organismului.

În perioada de detoxifiere se evită:

• Fructele uscate și nucile. Fructele uscate au o concetrație foarte mare de zaharuri și sunt greu digerabile;

• Produsele de patiserie, dulciurile care conțin coloranți, conservanți, îndulcitori, zahărul;

• Pastele făinoase, pâinea albă;

• Cartoful, orzul, ovăsul, orezul, ardeii iuți;

• Uleiurile, grăsimile. Este permis doar putin ulei de cocos;

• Alcoolul;

• Alimentele prăjite, conservate sau afumate;

• Mezelurile și carnea;

• Cafeaua, băuturile răcoritoare carbogazoase;

• Produsele lactate cu multe grăsimi.

Cine nu poate face detoxifiere

Femeile gravide, cele care alăptează nu trebuie să țină cure de detoxifiere.

În cazul persoanelor care suferă de afecţiuni metabolice sau endocrine, precum diabetul zaharat, cura trebuie supervizată de medic.

Riscurile sau efectele secundare ale detoxifierii pot apărea la vârste extreme: copiii foarte mici și bătrânii sau cei cu tulburări metabolice preexistente.

În general, copiii pot face detoxifiere, fără a ține strict dieta pe legume și fructe. În această perioadă ei pot consuma câte o bucățică de pește alb, carne de curcan, piept de găina, carea de iepure albă.

Precizăm că în fiecare joi, medical nutriționist Marcela Badia organizează seminare pe diverse teme de nutriție și alimentație sănătoasă. Joi, 28 ianuarie 2016, tema seminarului va fi “Semințele – miracolul din farfurie”, în care ai ocazia să afli care sunt cele mai sănătoase semințe pentru organism și cum să le introduce în alimentația ta. Atenție! Locurile sunt limitate!

seminar nutritie

Text: Alina MATEI


 
 

Recomandări