Sfaturi pentru o alimentație sănătoasă a copiilor, de la nutriționistul Sergiu Munteanu

21 martie 2017 Nutriție
 
 

Alimentația și în general stilul de viață influențează major starea de sănătate a copiilor. Este foarte important să înveți fiecare copil mic care este legătura între hrană și sănătate, astfel încât el să facă ulterior alegeri corecte.

Dl. Sergiu Munteanu, medic nutriționist și președinte al Fundației “BiTonic”, vine cu sfaturi de care orice părinte ar trebui să țină cont atunci când este vorba de alimentația copiilor.

home_alimentatie copii

Micul dejun este obligatoriu

Micul dejun este foarte important, astfel încât cel mai bine e să îl obișnuiești pe copil de mic să mănânce dimineața. Odată învățat acest obicei, sunt mari șanse ca cel mic să îl păstreze toată viața.

Ideal ar fi ca copilul să mănânce la micul dejun cereale integrale, pentru că ele oferă o cantitate importantă de energie, iar copilul are nevoie de energie pentru activitatea zilnică. În plus, cerealele integrale conțin vitamine, fier, glucide și săruri minerale, necesare ca el să se dezvolte armonios.

În niciun caz nu sunt indicate, în alimentația copilului, produsele procesate, acele produse supuse prelucrării termice, industriale. Cel mai clasic produs procesat este salamul, deoarece carnea foarte procesată își pierde calitățile nutritive din cauza adaosului de sare, apă, grăsimi și conservanți.

salam

Cu alte cuvinte, în componența salamurilor se pot găsi ingrediente care nu au ce căuta acolo. Dacă totuși vreți să dați copilului salam, este important să citiți eticheta și să optați pentru un salam cu un conținut ridicat de carne, fără conservanți, stabilizatori sau potențatori de culoare.

Totuși, în loc de mezeluri, poți alege o bucată de carne pe care să o condimentezi așa cum îți place, cu condimente naturale, și să o bagi la cuptor. Ulterior, o feliezi și o pui în sandwich-ul copilului, alături de o feliuță de brânză puțin sărată și două feliuțe de roșie, ardei, castravete etc.

Citiți etichetele

Vă dau un exemplu de ce este bine de citit etichetele produselor: în magazine veți găsi biscuiți cu ovăz și biscuiți din ovăz. Diferența este semnificativă. Biscuiții cu ovăz conțin maximum 10% făină de ovăz și 90% făină albă. Dacă luăm în considerare biscuiții din ovăz, atunci cantitatea de făină din ovăz e de 50-60 de procente și sunt recomandați copiilor. Fiți atenți, pentru că industria alimentară și marketingul sunt bine dezvoltate la noi!

Despre lactate

Toate lactatele pe care le oferiți copilului nu trebuie să conțină adaosuri, îndulcitori, fructe sau să fie degresate. S-a demonstrat că problemă nu constă în grăsimea din lapte, ci în zahărul ascuns în el. Pentru că se știe că laptele degresat nu e plăcut la gust și atunci producătorii adaugă zahăr. Cel mai indicat este laptele integral, nedegresat.

În privința iaurturilor, dați preferință iaurtului simplu, natural, fără îndulcitori, fără sirop de frucre. E un produs dietetic, are calorii puține și valoare nutritivă mare. Iaurturile cu îndulcitori sunt bombe calorice care duc la obezitate, sindrom metabolic etc.

Încurajați copii să participe la prepararea bucatelor

Este benefic și distractiv atât pentru părinte, cât și pentru copil să gătească și să se distreze împreună. Mai mult decât atât, se recomandă și implicarea celui mic în cumpărarea alimentelor. Luați-l la cumpărături și explicați-i cum trebuie să aleagă corect legumele, fructele, de ce este necesar de citit eticheta, implicați-l în prepararea hranei și, astfel, va apărea și interesul de a gusta. E un joc care ajută și îi stimulează interesul pentru legume, fructe etc. În general, trebuie să-i luăm cu binișorul, pentru că prin impunere nu vom obține niciodată un rezultat bun și de durată.

Explicați-le de ce nu e bine să consume zahăr

Zahărul nu aduce beneficii organismului. Este o sursă de calorii goale, creează dependență și, pe termen lung, dăunează corpului. Zahărul poate fi înlocuit cu succes de miere.

Desertul se servește între mesele principale

Gustările trebuiesc servite între mese. Ele trebuie să fie sănătoase, simple și gustoase. Cea mai bună opțiune sunt fructele. O altă variantă la îndemână sunt iaurtul natural în care poți adăuga nuci sau semințe cu miere.

În general, copilul trebuie să aibă trei mese principale pe zi și două gustări între mese sau chiar 5 mese principale, dar în cantități mici, punând accent pe prima jumătate a zilei. După amiază, hrana copilului trebuie să aibă mai puține calorii.

Nu uita! Părinţii sunt responsabili pentru alimentația echilibrată a copiilor, iar deciziile corecte și responsabile tot ei trebuie să le ia!

Text: Alina MATEI

 
 

Îți recomandăm