5 obiceiuri pentru a-ți îmbunătăți sănătatea mintală și a combate depresia și anxietatea

5 obiceiuri pentru a-ți îmbunătăți sănătatea mintală și a combate depresia și anxietatea

Îngrijirea sănătății mintale este absolut esențială pentru a-ți atinge obiectivele și a te menține în formă pe termen lung. Sănătatea mintală este la fel de importantă ca sănătatea fizică. 

Așa cum, din fragedă copilărie, părinții ne învață despre importanța rutinei zilnice, a obiceiurilor de igienă precum spălarea pe dinți și pe mâini, ar trebui să ne învețe că și mintea, pentru a funcționa așa cum trebuie, necesită o „curățire” periodică. Este vorba de igienă mentală. 

Iată 5 cele mai importante obiceiuri de sănătate mintală, pentru a te menține în formă maximă și a preveni îmbolnăvirea!Nu este niciodată prea târziu să începem a le practica și să le transmitem și copiilor noștri.

1. Cultivă relațiile interpersonale

Păstrarea și consolidarea legăturilor de prietenie cu alte persoane care empatizează cu tine nu numai că îți oferă un sentiment de apartenență, dar te face să te simți susținută și înțeleasă. De fiecare dată când vorbești cu prietenii despre problemele tale, mintea devine „curată”, iar stările de anxietate scad.

2. Renunță la oamenii toxici 

Realizează un inventar al tipurilor de oameni pe care îi ai în viața ta. Sunt negativi, te trag în jos sau sunt vampiri emoționali? Dacă este așa, gândește-te fie să îi scoți total din viața ta sau să le micșorezi rolul pe care îl au. Tu ai controlul privind cât de mult le permiți să facă parte din viața ta. Gestionează sentimentele pe care le ai în legătură cu acest mare pas pe care îl faci spre libertate.

Setează granițe sănătoase cu oamenii din viața ta. Aceste graniţe sunt limitele pe care le creezi pentru tine, privind oamenii din viața ta. Aceste limite le arată altora cum nu vrei să fii tratat. Dacă nu stabilești limite sănătoase, ești susceptibil de a fi tratat într-o manieră nesănătoasă. Chiar dacă nu ai fost învățat cum să creezi granițe, niciodată nu e prea târziu. Identifică acțiunile care nu îţi plac și decide ce dorești să faci diferit.

Învaţă să spui nu și oprește-te din a le mai face oamenilor pe plac. Eșecul de a spune nu vine adesea dintr-o dorință de a-i mulțumi pe alții. Poate că nu este evident că acest lucru se întâmplă, de aceea este important să îţi dai seama ce te face să spui da când vrei de fapt să spui nu.

Dacă te lupți cu a spune nu, îţi recomandăm să schimbi acest lucru imediat. Dacă nu faci această schimbare, atât tu, cât și relațiile tale vor avea de suferit. Nu poți să fii sănătos din punct de vedere mental și în același timp să fii o persoană care face pe placul tuturor.

3. Fii recunoscătoare

Este dovedit faptul că oamenii recunoscători sunt mai fericiți și se simt mult mai mulțumiți de viața lor. A exersa recunoștința înseamnă a fi atentă la toate lucrurile pe care le ai și care, probabil, trec neobservate. 

4. Gândește pozitiv 

Oamenii au tendința de a gândi negativ. Vestea proastă este că prin acest obicei prost ei ajung să sufere de anxietate și depresie, să fie mereu triști și să aibă o stimă de sine scăzută. Pentru a scăpa de astfel de stări trebuie să-ți impui să gândești pozitiv. 

Medicii psihiatrici recomandă tehnici remarcabile prin care oamenii pot alunga gândurile negative și pot dezvolta o perspectivă pozitivă asupra vieții: elimină sentimentele de vină, gândește pozitiv, află cauzele care îți provoacă schimbări de dispoziție, renunță la dependențe, evită ostilitatea și persoanele care te critică, construiește-ți stima de sine, evită stresul, iubește-te mai mult, încearcă să te simți bine în fiecare zi.

Poți face de exemplu exerciții de yoga. Terapia prin yoga completează tratamentele medicale pentru anumite boli și afecțiuni sau chiar reprezintă o alternativă la acestea.

Potrivit studiilor cercetătorilor, beneficiile principale ale gândirii pozitive sunt: are un impact mare asupra sănătății fizice și mintale, asupra muncii și vieții tale; elimină stările de anxietate, depresie, stresul; emoțiile pozitive îți lărgesc simțul posibilităților, îți deschid mintea spre mai multe opțiuni de a reuși în ceea ce îți dorești; poate crește longevitatea alături de o alimentație adecvată și alți factori ce țin de un stil de viață sănătos.

5. Petrece timp de calitate

Pentru că viața nu se rezumă doar la responsabilități, fă-ți un obicei din a-ți lua mici pauze zilnic, timp în care să faci ceva care să te bucure. Ia-ți timp liber pentru a te relaxa și reconecta cu tine. Sportul, lectura, meditația, plimbările în natură, scrisul, dansul îți creează emoții pozitive care ajută în combaterea depresiei și în menținerea unei stări bune de sănătate mintală.

Dacă suferi de o boală mintală trebuie să cauți ajutor la un medic de specialitate

În prezent, la nivel global, foarte mulți oameni suferă de boli mintale. De exemplu în SUA, statisticile arată că numărul de adulți cu astfel de boli este tot mai mare în fiecare an. Potrivit specialiștilor în medicină, oamenii care suferă de depresie sau de altă boală mintală trebuie să caute ajutor de specialitate. În țara noastră oamenii deși au tulburări psihice nu merg la medic.

Lipsa tratamentului are consecințe asupra acestor oameni, dar și asupra persoanelor din jurul lor. 

Nimic nu este mai important decât sănătatea ta. Nu uita acest lucru!

Recomandări