5 sfaturi pentru a scăpa de procrastinare

5 sfaturi pentru a scăpa de procrastinare

Procrastinarea este un comportament des întâlnit la aproape toți oamenii și poate fi ușor confundat cu lenea. Atunci când amânăm să facem ceva sau să luăm o decizie, când lăsăm pe ultima sută de metri, asta facem, procrastinăm. 

Totuși, procrastinarea nu este o chestiune exclusiv umană. Prima lege a mișcării lui Isaac Newton afirmă că "un corp în stare de repaus rămâne în repaus și un corp în mișcare va rămâne în mișcare dacă nu este acționat de o forță externă". În sensul că întreg universul procrastinează, iar asta nu înseamnă neapărat că e o idee bună.

Chiar și unii dintre cei mai renumiţi intelectuali din lume au procrastinat odată, precum Victor Hugo, Leonardo Da Vinci sau Dalai Lama. 

Procrastinarea ne crează un disconfort emoțional mare, în special vină și rusine. Acestea nu pot produce mai departe decât alte consecințe negative: dacă ma simt vinovat, mă autocritic mai mult, mă pedepsesc într-un fel sau altul, îmi creez o stare emoțională negativă și voi vedea astfel acțiunea pe care am tot amânat-o ca fiind și mai neplăcută decât părea până acum. Cu ce rămânem în minte dacă urmăm toți pașii acestia? Cel mai probabil cu faptul că, în situații viitoare, amânarea pare din nou opțiunea cea mai atractivă. Pentru că, sper că data viitoare să nu fie la fel de grav, să reacționezi totuși mai repede, să nu mă mai simt la fel de vinovat, dar tot voi procrastina. Măcar puțin.

Acest comportament este un obicei care poate fi educat. Iar pentru asta e necesar să ne ajustăm puțin regulile, să reușim să tolerăm discofortul creat de ele, să nu ne mai căutăm scuze pentru amânare, să încercăm să ne motivăm mai degrabă pentru a face ceva, decât să ne dăm ocazia să ne criticăm pentru că nu am făcut, să căutăm strategii practice de a pune în practică acțiunea, în loc să lăsăm procrastinarea să încolțească în minte. Ușor de zis, dar nu imposibil de făcut! 

Iată câteva trucuri pentru a elimina procrastinarea:

Renunţă la perfecționism

Una dintre cele mai frecvente cauze ale procrastinării este perfecționismul, căci din cauza lui te poţi îndrepta direct către eşec. În loc să aștepți ca lucrurile să se întâmple așa cum îţi închipui, concentrează-te asupra acțiunilor.

Descoperă costul non-acțiunii

Atât în ​​economie, cât și în procesul de luare a deciziilor, avem tendința de a evita pierderile, în loc să obţinem câștiguri echivalente. Procrastinăm pentru că nu vrem să pierdem confortul pe care îl avem. Interesant este faptul că putem folosi acest lucru în favoarea noastră prin conştientizarea costului non-acțiunii. Gândeşte-te la ceea ce vei pierde – oportunități, bogăție, timp – dacă nu iei măsuri. Acest lucru poate deveni un stimulent, împingându-te înainte și scăpându-te din ghearele stagnării.

Trucul de 2 minute

Mintea noastră are nevoie de o satisfacție instantanee. Vrem rezultate rapide şi bune fără a face eforturi. Este dificil să faci primul pas când ceea ce te aşteaptă este îngrozitor, adică două ore de muncă. În acest moment, nu te mai concentra asupra finalizării unei sarcini. În schimb, concentrează-te pe efectuarea acestei sarcini timp de doar două minute. Și gândeşte-te că cele două minute vor ușura următoarele două minute și, în cele din urmă, vei termina ceea ce trebuie să faci.

Înlătură stimulii care încurajează procrastinarea

Procrastinarea este un obicei. Fiecare obicei are declanșatorul său: atunci când apare declanșatorul, intrăm într-o rutină automată – în acest caz, amânăm munca sau ne lăsăm distraşi, apoi primim o recompensă – de obicei relaxarea sau iluzia de a fi productiv. Una dintre cele mai bune modalități de a elimina procrastinarea este de a identifica aceste declanșatoare și, apoi, de a schimba rutina. Deci, în loc să te laşi distras, citeşte o carte sau mergi la o plimbare atunci când nu te poţi concentra. 

Cele mai frecvente declanșatoare ale procrastinării sunt stresul și plictiseala. După ce ai aflat despre acestea, creează-ţi o rutină constructivă care să înlocuiască procrastinarea când te simți stresat sau plictisit.

Recompensează comportamentul pozitiv

Comportamentul nostru este determinat de feedback-ul repetat. Dacă feedback-ul – după ce se finalizează o acțiune – este pozitiv, creierul își va aminti și va repeta acţiunea; dacă este negativ, creierul nostru o va evita atunci când stimulul apare din nou. Ori de câte ori îţi dai seama că ai ales să lucrezi, nu să procrastinezi, recompensează-te cu ceva – o sesiune de masaj sau o masă consistentă – astfel vei dori să continui acţiunea respectivă mai mult timp.

Îmbunătăţeşte-ţi fiziologia

Există multe lucruri pe care le poţi schimba la corpul tău pentru a-ţi maximiza performanța. 

Fă exerciții fizice. Corpurile noastre sunt proiectate să se miște. Cercetările au arătat că exercițiile fizice sunt una dintre cele mai bune activități pe care le poţi face, nu doar pentru a-ţi întări corpul, ci și pentru a-ţi dezvolta creierul. Când faci exerciţii fizice, organismul produce hormoni pentru a-şi regla funcțiile și starea de spirit. Exerciţiile fizice sunt cel mai bun instrument pentru a obţine performanţe în domeniul dorit, majoritatea oamenilor de succes apelând la ele

Gestionează-ţi energia. Nivelul tău de energie nu are un parcurs liniar de-a lungul zilei. În schimb, el urmează un model de flux şi reflux. Este complet neproductiv să te chinui să faci ceva şi să depui un efort considerabil atunci când energia ta nu este aşa cum ar trebui să fie – aş spune chiar că este imposibil să faci asta. Acestea fiind spuse, organizează-ţi ziua în funcție de nivelul de energie și fă pauze regulate. 

Somnul joacă un rol esențial în dezvoltarea corpului nostru. Când dormim, corpul nostru repară celulele deteriorate şi, în același timp, creierul nostru contribuie la înlăturarea eficientă a “deșeurilor” acumulate în timpul zilei. Un somn bun în timpul nopţii îți restabileşte nivelul de energie și îţi amplifică nivelul de voință pentru a doua zi.

Disciplina

Să faci ceea ce ştii că trebuie să faci, chiar şi atunci când nu ai chef. Majoritatea ştim ce avem de făcut, dar nu toţi o facem. Disciplina face diferenţa între oamenii de succes şi cei care nu ajung niciodată la succes.

Fă-ţi o listă cu sarcini

Fă o lista cu ce ai de făcut. Limiteaz-o la 5-8 elemente pe zi și organizează-le în ordinea priorității. Începe o acţiune doar după ce ai finalizat-o pe cea care este mai importantă. Majoritatea oamenilor fac numai ce este urgent pentru ei şi sunt într-o alergătură continuă şi ajung seară acasă obosiţi, lipsiţi de vlagă. Amână lucrurile importante în detrimentul celor urgente. Concentrează-te pe lucrurile importante pentru tine. Sursa

Recomandări