Beneficiile consumului de sparanghel. Cum se prepară corect

Beneficiile consumului de sparanghel. Cum se prepară corect

Lăstarii de sparanghel au o mulțime de beneficii pentru sănătate, așa că trebuie să facă parte din alimentația noastră. În vremurile antice, se folosea sparanghelul pentru efectele sale afrodisiace, însă timpul a scos la iveală nenumărate alte beneficii ale acestuia.

Sparanghelul este bogat în vitamina K (vitamină esenţială pentru menţinerea sănătăţii şi forţei sistemului osos) și acid folic, precum și în conținutul de vitamina A (care ajută să îţi păstrezi ochii sănătoşi), Vitamina C, vitamina E și B6. Această plantă conține cantități mai mici sau mai mari de minerale esențiale, care includ calciu, fier, potasiu, cupru, mangan, zinc și seleniu. Deși sparanghelul este lipsit practic de grăsimi, are în componența cantități importante de acizi grași de Omega-3. Din punct de vedere caloric, sparanghelul este un aliat de preț și în curele de slăbire, o porție alcătuita din 5 lăstari neavând mai mult de 20 de calorii.

Potrivit specialiştilor americani de la UCLA, sparanghelul este leguma numărul 1 în procesele de detoxifiere. 

Beneficiile consumului de sparanghel

Există numeroase motive care să te îndemne să consumi sparanghel.

- Antioxidanții. Glutationul care se regăsește în sparanghel, conține 3 aminoacizi, combinat într-o singură moleculă, care servește ca un puternic agent anti-oxidare în organism. Împreună cu antioxidanții vitamina C, vitamina A (beta-caroten), zinc, mangan și seleniu, glutationul din sparanghel luptă împotriva radicalilor liberi care cauzează îmbătrânirea și deteriorarea celulelor.

- Cancerul. Este bine-cunoscut faptul că inflamația cronică și oxidarea celulelor poate crește riscul apariției cancerului. Cu proprietățile antiinflamatorii și antioxidante, sparanghelul este un luptător desăvârșit împotriva cancerului de vezică urinară, la sân, de colon, pulmonar, de prostată, ovarian etc.

- Sănătatea inimii. Acidul folic, o vitamină B complexă, este esențiala pentru un sistem cardiovascular sănătos și se găsește din abundență în sparanghel. În primul rând, acidul folic, este implicat într-un eveniment biochimic numit ciclul de metilare, care permite transcrierea corectă a ADN-ului, transformarea noradrenalinei în adrenalină și a serotoninei în melatonină.

În al doilea rând, acidul folic reglează homocisteina aminoacizilor, care, la niveluri ridicate poate fi un puternic factor de risc în dezvoltarea bolilor de inimă. Și, în sfârșit, vitamine din grupul B, cum ar fi colina, biotina și acidul pantotenic echilibrează nivelul de zahăr din sânge prin metabolizarea corectă a zaharurilor și amidonului.

Cum se alege sparanghelul

Caută tulpini ferme, cu capetele verde închis sau purpurii şi cu lăstarii închişi. Partea inferioară tăiată nu ar trebui să fie prea lemnoasă, deşi textura uşor lemnoasă ajută la prevenirea uscării.

Curăţarea şi ruperea tulpinii lemnoase

Folosește un curăţător de legume pentru a îndepărta părţile lemnoase din jumătatea inferioară a fiecărui lăstar. Apoi, poţi  să rupi partea lemnoasă a tulpinii. Astfel, vei rămâne doar cu partea gustoasă, care se va prepara uniform. 

Depozitarea sparanghelului

- Pentru a păstra aromele şi textura intacte, învelește capetele în material textil sau în hârtie şi păstrează-le în frigider. Consumă-l în 48 de ore.

Prepararea sparanghelului

Profită din plin de sparanghel prin metode corecte de gătire. Secretul preparării perfecte a sparanghelului este gătirea cu abur sau prăjirea uşoară, nu fierberea. Astfel, sparanghelul va avea o textură mai fermă, dar îşi va păstra şi nutrienţii. La abur se va găti între 5 şi 8 minute, iar atunci când este prăjit în tigaie, durata de preparare trebuie să fie între 3 şi 5 minute.

Metoda de preparare a sparanghelului se regăseşte în cea mai veche carte de bucate, „De re coquinaria”, scrisă de gastronomul Marcus Gavius Apicius. Împăratul Augustus Octavian Caesar este cunoscut pentru inventarea expresiei „ velocius quam asparagi coquantur ” - „mai repede decât ai fierbe sparanghel”, asociată acţiunilor de scurtă durată, iniţiate  brusc, rapid.

Sursa

Deschide galeria Foto Deschide galeria Foto Deschide galeria Foto Deschide galeria Foto

Recomandări