Gutuia are peste 100 de proprietăți benefice pentru organism

Gutuia are peste 100 de proprietăți benefice pentru organism

Gutuile, aceste fructe parfumate ale toamnei, au calităţi dovedite în lupta cu răcelile, dar şi în bătălia cu cistita, colita, depresia sau kilogramele în plus.

Gutuia este bogata în nutrienţi precum vitaminele A, B şi C, fibre, precum şi mineralele ca potasiu, cupru, seleniu, zinc, fosfor, calciu, fier şi magneziu. Profită de beneficiile acestui fruct aromat de toamnă!

VEZI cum se prepară şi nectarul de gutui, un adevărat deliciu!

Au proprietăţi anti-inflamatorii

Fructul copt de gutui este o sursă bogată de vitamina C, contribuind cu aproape 25% din doza zilnică recomandată. Vitamina C ajută la stimularea imunităţii şi la tratamentul afecţiunilor inflamatorii. De asemenea, are proprietăţi anti-alergenice. Fructele şi extractul din seminţe de gutuie se pot folosi pentru tratarea dermatitei atopice şi a cistitei. Acesta poate fi, de asemenea, utilizat în prepararea produselor alimentare pentru persoanele care suferă de alergii.

Ne întăresc sistemul imunitar

Acest lucru este deosebit de important pentru a ține cât mai mult timp la distanță răceala și gripa. Totul se datorează conținutului ridicat de vitamine, calciu, magneziu, fosfor, sodiu și potasiu. Și dacă răceala nu ne-a ocolit și s-a încăpățânat să își facă simțită prezența, putem apela tot la gutui, deoarece acestea sunt utile în rezolvarea problemelor pulmonare (tuberculoze, bronșite), ne scapă de tuse și de durerile în gât.

Aliat de nădejde în lupta cu kilogramele

Gutuia are un conţinut scăzut de calorii, dar este bogată în fibre. O cantitate de 100 de grame de fruct proaspăt nu conţine decât 57 de calorii. De asemenea, are un conţinut scăzut în grăsimi saturate, sodiu şi colesterol. Toate aceste calităţi fac din aceasta o alegere uimitoare pentru pierderea în greutate şi menţinerea unei diete sănătoase.

Tratează afecţiuni digestive

Gutuia, amestecată cu miere, poate ajuta la tratarea colitei, diareei, constipaţiei şi infecţiilor intestinale. Siropul de gutuie este folosit pentru a trata hemoroizii şi este, de asemenea, benefic pentru persoanele care suferă de ulcere  peptice, deoarece calmează tractul gastrointestinal. Gutuia fiartă sau coaptă ameliorează greaţa şi vărsăturile. Fiind un diuretic bun, ajută la îndepărtarea acumulărilor de fluide.

Tratează insuficienţa pancreatică

Gutuia are puterea de a ameliora problemele pancreatice. Se consumă sub formă de suc proaspăt: o jumătate de pahar, de trei ori pe zi.

Combate afecțiunile hepato-biliare

Coaja de gutuie conține substanțe antivirale ce împiedică dezvoltarea microorganismelor care duc la apariția hepatitelor de tip A,B și C. Pentru menținerea cât mai sănătoasă a ficatului se recomandă cura de o lună cu nectar proaspăt de gutui. La fel de benefic este și consumul de gutui în stare naturală. Se taie mărunt 2-3 gutui și se consumă în 2-3 porții. Dacă din cauza problemelor biliare, prezentați simptome de greață puteți consuma piureul de la 2 gutui fierte, curățate de coajă și semințe.

Scad presiunea vasculară

Acest lucru este esențial pentru persoanele predispuse la atacuri cerebrale și de cord. Conținutul crescut de potasiu al gutuii este cel care duce la scăderea presiunii vasculare.

Luptă cu stresul și anxietatea

Mirosul parfumat și gustul aromat sunt cele care ne induc o stare de relaxare și ne aduc aminte de zilele copilăriei, în care ne cuibăream în pătuțul cald și așteptam cu nerăbdare gutuile coapte la cuptor, pe care ni le pregătea bunica. Astfel, gutuia ne ajută să răzbim toate afecțiunile ce țin de psihic: depresiile, anxietatea și stresul. Ține pe noptieră și pe birou câteva gutui și vei observa o îmbunătățire majoră a stării de dispoziție.

Luptă cu anemia

În comparație cu celelalte componente, gutuia are un conținut destul de ridicat de fier (0,700 mg/100 g de porție crudă comestibilă), ceea ce o face ideală în tratarea cu succes a anemiei.

Combate grețurile matinale

Greața de dimineață ne poate dispărea dacă vom consuma o jumătate de gutuie pe stomacul gol.

Luptă cu nemilosul cancer

Bolile de natură canceroasă se pot ameliora prin consumul de gutui (care se consuma fie proaspete, fie sub formă de nectar din pulpă cu tot cu coajă). Vitamina B, prezentă din abundenţă în compoziția ei, este cea care poate distruge celulele maligne, fără a le afecta în niciun fel pe cele normale.

Beneficii antioxidante

Acest fruct are uimitoare proprietăţi antioxidante datorită prezenţei compuşilor polifenolici. Aceşti antioxidanţi luptă împotriva radicalilor liberi prezenţi în organism, încetinind procesul de îmbătrânire şi contribuind la prevenirea bolilor cardiovasculare şi a accidentelor vasculare cerebrale. Polifenolii au o puternică activitate antigripală şi ajută la protejarea împotriva răceliilor, a gripelor şi a altor agenţi patogeni virali.

Reduce tensiunea arterială

Fiind bogată în potasiu, gutuia ajută la menţinerea tensiunii arteriale la un nivel optim. Consumul regulat de gutui ajută la scăderea nivelului LDL - colesterolul rău din sânge, menţinând inima sănătoasă.

Reduce stresul ficatului şi îmbunătăţeşte sănătatea ochilor

Consumul regulat de gutui este benefic pentru cei care suferă de boli hepatice şi oculare. În China, seminţele înmuiate şi fierte de gutui sunt folosite pentru a pregăti o pastă care poate calma problemele oculare, durerile gâtului şi inflamaţia membranelor mucoase.

Alte beneficii

Seminţele de gutuie sunt eficiente în tratarea răguşelii, a iritaţiilor gâtului şi a traheei, precum şi a altor afecţiuni. Uleiul obţinut din presarea lor previne transpiraţia, fortifică inima şi întăreşte ficatul şi stomacul. Consumul regulat de gutui poate ajuta şi în tratamentul tuberculozei, dizenteriei şi insuficienţei hepatice.

De asemenea, din infuzie concentrată de frunze de gutui se poate face un tratament cosmetic ce combate mătreaţa şi întăreşte firul de păr sau prin consumul acestei infuzii poţi reduce stările de agitaţie şi nevrozele.

Fie că alegem să le consumăm în stare naturală, uscate, fierte sau coapte, gutuile nu își pierd proprietățile benefice.

Text: Alina MATEI

Recomandări