Lucia Maxim, psiholog: Strategii pentru relaționarea cu copilul hipersensibil

Lucia Maxim, psiholog: Strategii pentru relaționarea cu copilul hipersensibil

Copilul cu hipersensibilitate senzorială se „înneacă” într-o mare de senzații deoarece sistemul lui senzorial nu este îndeajuns de controlat. El trăiește experiențele din exterior prin simțurile sale mult mai intens. Menționez, însă, că fiecare copil cu HS e diferit prin sensibilitatea sa senzorială. Un copil poate fi sensibil la lumină, culori; altul, la sunete, grupuri mai mari de copii, zgomote și critică; un al treilea - la atingeri, diverse texturi, gusturi și mirosuri. Acești copii, însă, toți simt intens emoțiile vizavi de experiențele trăite și acestea îi tulbură mai mult decât pe alți copii. De aceea și schimbările sunt o mare provocare pentru ei, nevoia de siguranță și stabilitate fiind primordiale.

Putem, de asemenea, observa și alte trăsături deosebite ale lor: gândire profundă, observarea unor detalii neobservabile, atracție pentru muzică, lume interioară profundă nespecifică pentru vârsta lor, uneori empatizare sporită cu ceilalți, simț al adevărului crescut. 

Astfel, părinții urmează să lucreze în echipă cu cadrele didactice care interacționează cu copiii HS deoarece fiecare al 2-lea copil din 10 este un copil hipersensibil. De unde putem deduce că în fiecre grupă de copii, educatorii pot întâlni 1-2 copii cu hipersensibilitate senzorială. Astfel, informarea despre copiii cu HS oferă înțelegere, atitudine grijulie și strategii eficiente de relaționare.

Strategii utile în relaționarea cu copiii hipersensibili

Ambele părți, părinții și cadrele didactice, urmează să observe calitățile acestui copil, înțelegând că nu e ceva în neregulă cu el și că HS este o trăsătură nu o tulburare. Prin urmare, e potrivit să fie ajutat și să i se asigure următoarele:

Empatie. Înțelegerea emoțiilor intens trăite și validarea lor. Un copil hipersensibil are nevoie de mai multă compasiune și flexibilitate în relaționare din cauza intensității emoționale. Ei se întristează mult mai ușor, plâng mai mult și mai intens, adesea simt anxietate și frustrare pe care o manifestă în crize de furie, obosesc atât fizic, cât și emotional, frecvent somatizează prin dureri de burtă. Mai puțin verbalizează ceea ce trăiesc, astfel urmează a fi ajutați de către adulți pentru a exprima și a se descărca de emoții prin cuvinte și gesture inoffensive pentru cei din jur.

Siguranță. Nevoia de siguranță e sporită,  de aceea limitele și ordinea sunt foarte necesare, asigură percepția de stabilitate prin predictibilitate și încredere că pot controla, cunoscând bine situațiile. Stabilirea limitelor cu fermitate și blândețe e asolut necesară pentru echilibrul emoțional al copilului și din contră, duritatea sau pedepsele cauzează mai multe problem în relaționarea cu ei. Sunt foarte eficiente aprecierile pentru intențiile sale și efortul realizat.
E benefic să li se ofere frecvent posibilitatea de a fi cu sine, undeva într-un loc liniștit, cu activități plăcute pentru ei și relaxante: muzică, colorat, modelat, joc. Când copilul simte emoții care cresc în intensitate i se poate propune acest loc liniștit, unde el se va domoli și își va încărca bateriile.

Stimularea autoobservării propriului corp și a emoțiilor. Copilul cu hipersensibilitate senzorială conștientizează și înțelege mai greu nevoile personale, atât cele fizice, cât și cele emoționale. Încurajarea copilului pentru observarea și numirea emoțiilor, cât și găsirea nevoilor neîmplinite și oferirea de modalități pentru satisfacerea lor este abilitatea care poate fi deprinsă cu ajutorul cadrelor didactice și a părinților.

Încurajarea relaționării. Din cauza celor enumerate mai sus, copiii cu hipersensibiltate senzorială aleg să se joace singuri și au o paletă restrânsă de activități. Adulții din preajmă urmează să intre în jocul copilului, realizând contact cald și raport apoi prin ușoare provocări, cu zâmbet și bunăvoință să-I propună și alte jocuri, să cultive o relație tip parteneriat. Copilul va simți bucurie de la relaționare și diversificarea activităților. 

Motivația pentru flexibilitatea în interacțiune cu diverse persoane va crește și acceptarea de sugestii, idei și activități. Astfel, copilul va trăi relații calde și apropiate, ceea ce-l va ajuta să se integreze și adapteze mai ușor și plăcut în viața socială.

Text: Lucia Maxim, psiholog cu o experiență de peste 10 ani în domeniul psihologiei copilului și adultului. Oferă consiliere și terapie pentru copii, adulți și cupluri.

Vă îndemn să fiți grijulii cu nevoile proprii, dar și cu cele ale copiilor. Dacă aveți nevoie de ajutor va pot oferi, cu drag, suport și recomandări.

Psihologul Lucia Maxim poate fi contactată la numărul de telefon 069728465 sau pe email: lucia_maxim@yahoo.com

 

Recomandări